Art. 1
Aard van de opdracht
De Cliënt kan bij het Kantoor terecht voor onder meer volgende diensten : bijstand bij geschillen voor de rechtbank, invorderingen, advies, bemiddeling.
Het kantoor garandeert in geen enkel geval het tot stand komen van een bepaald resultaat. De verbintenis is een inspanningsverbintenis en het betreft een overeenkomst van onbepaalde duur.
Het staat het Kantoor vrij om, behoudens andersluidende afspraak met de Cliënt, de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk te laten verrichten door een door hem aangewezen advocaat en/of medewerker.
Indien enig beding, deel uitmakend van deze overeenkomst, nietig zou zijn, blijft de overeenkomst voor het overige in stand en zal het betrokken beding in overleg tussen partijen onverwijld worden vervangen door een beding dat de strekking van het oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.
Art. 2
Honorarium en vergoedingen
De Cliënt is aan het Kantoor een honorarium (ereloon), alsmede vergoeding voor de gemaakte kantoorkosten verschuldigd, overeenkomstig de bij het Kantoor gebruikelijke tarieven, berekeningsmethode en werkwijzen zoals hierna bepaald. Het Kantoor is terzake onderworpen aan de regels van het Ger.W. (Art. 449 Ger.W.) en aan de reglementen van de Vlaamse Orde van Advocaten en de Orde van Advocaten van Limburg. De Cliënt zal tevens instaan voor de betaling van de gerechtskosten.
Het Kantoor zal, eventueel, aan de Cliënt om betaling van één of meerdere provisies verzoeken. Wanneer het Kantoor geen provisienota heeft overgemaakt is dit op uitdrukkelijk verzoek van de cliënt. Na afhandeling van een opdracht zal de Cliënt een eindafrekening ontvangen.
Het ereloon zal worden berekend op basis van een uurtarief dat thans minimum € 150,00 bedraagt. De tijdsduur die in rekening zal worden gebracht is deze die door het Kantoor daadwerkelijk werd besteed aan de behandeling van het dossier. Advocatenkantoor Paesen-Neyens-Dirckx heeft het recht om haar prijzen en tarieven eenmaal per jaar aan te passen. In geval van een aanpassing wordt de cliënt hiervan één maand voorafgaand aan de inwerkingtreding op de hoogte gebracht. De cliënt aanvaardt dat deze kennisgeving kan gebeuren per e-mail of via zijn/haar aanrekening en erkent dat dit een voldoende, behoorlijke en individuele kennisgeving uitmaakt.
Onder de term gerechtskosten dienen zowel de diverse gerechtskosten (rolrechten, expeditierechten, e.d.) alsook de gerechtsdeurwaarderkosten (dagvaarding, beslag, gedwongen uitvoering, e.d.) verstaan. De door het Kantoor vooruitbetaalde gerechtskosten worden doorgerekend aan de Cliënt.
De kosten van de gerechtsdeurwaarder en de gerechtskosten zijn ten laste van de Cliënt wanneer deze als de in het ongelijk gestelde partij wordt aangewezen of ingevolge een andersluidende overeenkomst.
Onder de term kantoorkosten worden deze kosten verstaan die gemaakt worden binnen het kantoor (kantoormateriaal, secretariaat, postzegels, verplaatsingsonkosten, kopiename, telefoon, telefax, e-mail, e.d.). Voormelde kosten worden aan de Cliënt doorgerekend aan een forfaitaire prijs van € 12,00 per getypte pagina, € 0,50 per kopie en € 0,75 per km.
Wanneer de opdracht een loutere invordering betreft (o.a. IOS procedure) gelden forfaitair vastgestelde bedragen.
Tevens bestaat voor BTW-plichtigen de mogelijkheid een abonnement met het Kantoor af te sluiten waarbij maandelijks een vast (overeengekomen) forfait wordt aangerekend ter vergoeding van een aantal vooraf overeengekomen prestaties.
Ook is het mogelijk voor een bepaald dossier een vaste prijs af te spreken waarbij de kosten en erelonen inbegrepen zijn met betrekking tot een welomschreven opdracht/procedure.
De aangerekende provisie/ereloon dient steeds betaald te worden binnen de door het Kantoor opgegeven betalingstermijn.
Alle voornoemde prijzen zijn exclusief BTW.
Art. 3
Medewerking en bereikbaarheid van de Client
De Cliënt dient spontaan alle met zijn zaak verbonden informatie onmiddellijk te verstrekken aan het Kantoor en er voor zorg te dragen dat hij correcte medewerking verleent aan het verloop van het dossier en bereikbaar is voor het Kantoor, rekeninghoudend met het eventueel spoedeisende karakter van de tussenkomst van het Kantoor.
Indien de Cliënt voor de behartiging van de zaak de noodwendige medewerking niet verleent, en/of niet voldoende bereikbaar blijkt te zijn voor het Kantoor, staat het het Kantoor vrij om voor de Cliënt geen werkzaamheden meer te verrichten en zich geheel aan de zaak te onttrekken. Het Kantoor is niet aansprakelijk voor enig nadeel dat uit deze onttrekking zou kunnen voortvloeien.
De Cliënt is gehouden het Kantoor onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn.
De Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan het Kantoor verstrekte gegevens, informatie en stukken.
Art. 4
Intellectuele rechten
Alle rechten m.b.t. de intellectuele prestaties die het Kantoor bij de uitvoering van de hem toevertrouwde opdracht ontwikkelt of gebruikt, daaronder begrepen adviezen, werkwijzen, contracten, ontwerpen van procedurestukken, komen toe aan het Kantoor, voor zover deze niet reeds aan derden toekomen.
Behoudens uitdrukkelijke voorafgaande en schriftelijke instemming van het Kantoor, is het de Cliënt verboden de intellectuele verwezenlijkingen of de vastleggingen daarvan te verspreiden, openbaar te maken of te exploiteren of eender welke wijze.
Art. 5
Communicatie met het Kantoor
Indien de Cliënt aan het Kantoor informatie of stukken toezendt, mag de Cliënt er pas op vertrouwen dat deze door het Kantoor zijn ontvangen, indien de behandelende advocaat persoonlijke bevestiging hierover aflevert.
De Cliënt kan het Kantoor bereiken via e-mail op advocaten@paesenneyens.be en per telefoon op het nummer 089/25.85.25.
Art. 6 Aansprakelijkheid
Elke advocaat van het Kantoor is verzekerd voor zijn beroepsaansprakelijkheid bij MS Amlin Insurance SE (Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel) voor een bedrag van 2.500.000,00 euro onder de polis “Burgerlijke beroepsaansprakelijkheid van advocaten (eerste rang)”.
De eventuele beroepsaansprakelijkheid van de behandelende advocaat is beperkt tot de bedragen, bepaald in de door de Orde van Advocaten te Limburg afgesloten verzekering beroepsaansprakelijkheid.
Afschriften van de genoemde voorwaarden van de verzekeringspolis worden aan de Cliënt of de overige belanghebbenden op verzoek kosteloos ter beschikking gesteld.
Het Kantoor zal steeds de nodige zorgvuldigheid in acht nemen wanneer derden worden ingeschakeld, doch kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor hun gebeurlijke tekortkomingen.
De Cliënt vindt de gewone verzekering voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de schade die hij lijdt tengevolge van een beroepsfout van het Kantoor wordt beperkt tot het bedrag van € 2.500.000,00 waarvoor het Kantoor is verzekerd.
Art. 7
Opzegging samenwerking
De Cliënt is steeds gerechtigd schriftelijk een einde te stellen aan de samenwerking met het Kantoor, zonder enige schadevergoeding, doch mits de voorwaarde dat de reeds gepresteerde kosten en erelonen, en indien het ereloon forfaitair of proportioneel wordt begroot, het pro rata ereloon voor de reeds gepresteerde prestaties, verschuldigd zijn.
Ingeval van invordering van bedragen zal, wanneer de Cliënt een einde maakt aan de samenwerking, het Kantoor een proportioneel ereloon kunnen aanrekenen, op de nadien bekomen bedragen, wanneer op het ogenblik van de beëindiging van de samenwerking door de Cliënt, de zaak reeds volledig in staat was en enkel nog diende gepleit te worden.
Het Kantoor is eveneens gerechtigd de samenwerking te beëindigen in de volgende gevallen:
Wanneer het Kantoor van oordeel is dat de wijze waarop de Cliënt zijn verdediging wenst te voeren, onverenigbaar is met de deontologische regels van de advocatuur;
Niet-betaling door de Cliënt van de gevraagde provisies of tussentijdse staten na een voorafgaande schriftelijke aanmaning;
De vertrouwensrelatie door het toedoen van de Cliënt in het gedrang wordt gebracht;
Het Kantoor zal van dit recht geen gebruik maken, indien de belangen van de Cliënt geschaad kunnen worden door het feit dat niet tijdig een vervangend advocaat kan worden aangesteld.
Art. 8
Recht op volledig/gedeeltelijk kosteloze juridische bijstand, tussenkomst verzekeraar
De Cliënt werd door het Kantoor op gedetailleerde en uitvoerige wijze ingelicht over het bestaan van het wettelijk systeem van geheel of gedeeltelijk kosteloze bijstand van advocaten voor minvermogenden (art. 508/7 – 508/18 Ger. W.).
De Cliënt geeft door ondertekening van huidige overeenkomst op expliciete wijze te kennen geen aanspraak te willen maken op hoger vermeld systeem en verklaart zich derhalve akkoord met de honoraria en vergoedingen zoals weergegeven in voornoemd artikel 2 van deze overeenkomst.
Tevens werd bij de Cliënt nagevraagd over de mogelijke tussenkomst van een rechtsbijstandsverzekeraar.
Art. 9 Privacyverklaring (voor de volledige privacyverklaring en cookiebeleid zie website)
Deze Privacy verklaring regelt de verwerking van uw persoonsgegevens door de verantwoordelijke voor de verwerking.
Advocatenkantoor PAESEN – NEYENS - DIRCKX, KBO 0543.761.016, gevestigd te B 3960 Bree, Kloosterpoort 21, verwerkt persoonsgegevens overeenkomstig deze privacyverklaring. Voor verdere informatie, vragen of opmerkingen omtrent ons privacy beleid, kunt u terecht op koen.paesen@paesenneyens.be of bert.neyens@paesenneyens.be.
Voor bijkomende informatie over privacy en bescherming van data kan u terecht op de website van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (ook wel Privacycommissie genoemd) via de link : https://www.privacycommission.be/nl.
Door deze privacyverklaring te accepteren, wordt een algemene toestemming gegeven aan alle verwerkingen beschreven in deze privacyverklaring waarvoor toestemming vereist is (inclusief direct marketing).
9.1. : Algemeen
Het Kantoor leeft de “Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens” na.
Tevens stelt het Kantoor zich middels huidige privacyverklaring in regel met de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens alsook met het Wetboek van Economisch Recht (WER).
9.2. : Informatie en verwerking van persoonsgegevens
De cliënt geeft de uitdrukkelijke toestemming aan het Kantoor om alle verkregen informatie, en desgevallend de persoonsgegevens, gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten en de bijzondere categorieën van persoonsgegevens die hierin begrepen zouden zijn, te verwerken voor een of meer welbepaalde doeleinden zoals omschreven in het voorwerp van de dienstverlening en de taak van het Kantoor.
Het Kantoor behoudt daarnaast het recht om deze informatie te verwerken met het oog op zijn gerechtvaardigde belangen of deze van derden, de uitoefening van het fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting of informatie en/of de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
9.3. : Uitoefening van uw rechten
De cliënt heeft het recht om een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van zijn toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens aan Het Kantoor te richten.
Het Kantoor verbindt zich ertoe om binnen een termijn van 1 maand de cliënt van een gemotiveerd antwoord op zijn verzoek te voorzien. Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens 2 maanden worden verlengd. Dit antwoord moet op gemotiveerde wijze aangeven waarom het Kantoor (niet) ingaat op het gevraagde verzoek van de cliënt.
9.4. – Toegang door derden
Teneinde Uw persoonsgegevens te kunnen verwerken, verlenen Wij toegang tot Uw persoonsgegevens aan onze werknemers/medewerkers of andere advocaten indien dit voor de uitoefening van de opdracht noodzakelijk is.
Wij garanderen een gelijkaardig niveau van bescherming door contractuele verplichtingen tegenstelbaar te maken aan deze werknemers en medewerkers, die gelijkaardig zijn aan deze Privacy Policy.
Art. 10
Verplichtingen Anti-Witwas wetgeving
Afhankelijk van de aard van de diensten die het Kantoor aan u dient te verstrekken, is het mogelijk dat het verplicht is de wetgeving en baliereglementering inzake antiwitwas- en antiterrorismefinanciering strikt na te leven. In een dergelijk geval is het Kantoor voornamelijk gehouden tot een identificatie- en waakzaamheidsplicht ten aanzien van zijn cliënt. In dat kader is het Kantoor verplicht informatie over de identificatie, de kenmerken van de cliënt en doel en aard van de verrichting te bewaren gedurende 10 jaar. Het Kantoor, met het oog hierop, overgaan tot het uitvoeren van controles met behulp van externe elektronische databanken. De Cliënt is zich bewust van de uitgebreide identificatieverplichtingen die worden opgelegd door de geldende preventieve antiwitwaswetgeving en aanvaardt dat de hiermee in overeenstemming zijnde kosten en erelonen worden in rekening gebracht.
Deze procedure vergt de medewerking van de cliënt en verplicht cliënten die werken onder de vorm van rechtspersoon of andere juridische constructie om hun advocaat mee te delen wie de uiteindelijke begunstigde achter deze rechtsvorm is. De cliënt verbindt zich ertoe om het Kantoor te informeren van elke wijziging die zijn of haar status kan beïnvloeden. De cliënt verbindt zich ertoe de door het Kantoor gevraagde informatie op eerste verzoek te bezorgen. Indien de cliënt de informatie weigert te verstrekken, nadat deze werd opgevraagd, zal het Kantoor de zakelijke relatie niet kunnen aangaan en, indien hij reeds voorlopig heeft opgetreden, zal hij zijn verdere tussenkomst moet beëindigen. Daarnaast verplicht de antiwitwaswetgeving het Kantoor in bepaalde omstandigheden om mogelijke vermoedens van witwassen of van financiering van terrorisme waarin de cliënt zou betrokken zijn, te melden aan de Stafhouder van zijn/haar balie. Het Kantoor is niet aansprakelijk jegens de Cliënt voor de gevolgen van enige rapportering die te goeder trouw wordt gedaan.
Art. 11
Toepasselijk recht en bevoegde Rechtbank
Over de samenwerking met het Kantoor is uitsluitend het Belgische recht van toepassing. In geval van geschil zijn uitsluitend de Rechtbanken van het Arrondissement Limburg bevoegd.
Art. 12
Informatie of klachten
Indien u verdere informatie wenst te bekomen of indien u een klacht heeft kan u het Kantoor bereiken:
Via post op het adres Kloosterpoort 21, 3960 Bree
Via e-mail op het adres advocaten@paesenneyens.be
Via telefoon op het nummer 089/25.85.25
Het Kantoor is onderworpen aan de regeling inzake buitengerechtelijke regeling van geschillen voorzien in boek XVI WER.
In overeenstemming met titel 2 van boek XVI WER kan, in verband met een reeds afgesloten overeenkomst, rechtstreeks een grief worden ingediend of informatie verkregen bij onze klachtendienst, op 089/25.85.25 of advocaten@paesenneyens.be.
In overeenstemming met titel 4 van boek XVI WER kunnen aanvragen of klachten ook worden ingediend bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA), de gekwalificeerde entiteit bevoegd voor de buitengerechtelijke regeling van geschillen tussen consumenten en advocaten.
De OCA is bevoegd voor klachten die betrekking hebben op de dienstverlening van de advocaat. Klachten worden bij voorkeur online ingediend aan de hand van het elektronisch klachtenformulier beschikbaar op http://oca.ligeca.be/nl/. De OCA is gevestigd in de Staatsbladstraat 8 te 1000 Brussel en is te bereiken via het e-mailadres oca@ligeca.be.
Elke advocaat van het Kantoor is tevens onderworpen aan buitengerechtelijke geschillenbeslechting, bepaald in de Codex Deontologie voor Advocaten. U kan meer informatie verkrijgen over de kenmerken en toepassingsvoorwaarden van deze regeling via www.ordevanvlaamsebalies.be.
Deze procedure vergt de medewerking van de cliënt en verplicht cliënten die werken onder de vorm van rechtspersoon of andere juridische constructie om hun advocaat mee te delen wie de uiteindelijke begunstigde achter deze rechtsvorm is. De cliënt verbindt zich ertoe om het Kantoor te informeren van elke wijziging die zijn of haar status kan beïnvloeden. De cliënt verbindt zich ertoe de door het Kantoor gevraagde informatie op eerste verzoek te bezorgen. Indien de cliënt de informatie weigert te verstrekken, nadat deze werd opgevraagd, zal het Kantoor de zakelijke relatie niet kunnen aangaan en, indien hij reeds voorlopig heeft opgetreden, zal hij zijn verdere tussenkomst moet beëindigen. Daarnaast verplicht de antiwitwaswetgeving het Kantoor in bepaalde omstandigheden om mogelijke vermoedens van witwassen of van financiering van terrorisme waarin de cliënt zou betrokken zijn, te melden aan de Stafhouder van zijn/haar balie. Het Kantoor is niet aansprakelijk jegens de Cliënt voor de gevolgen van enige rapportering die te goeder trouw wordt gedaan.
Art. 13
Bijlage betreffende alternatieve geschillenoplossing
Onderhavige overeenkomst bevat een bijlage betreffende alternatieve geschillenoplossing die integraal deel uitmaakt van deze overeenkomst. Het akkoord van de cliënt met onderhavige overeenkomst impliceert eveneens kennisname van de bijlage.
Art. 14
Akkoord van de cliënt
De bepalingen opgenomen in deze algemene voorwaarden zijn bindend van zodra de cliënt deze algemene voorwaarden, die gelden als advocatenovereenkomst, heeft goedgekeurd.
BIJLAGE:
OVERZICHT VAN ALTERNATIEVE METHODEN VOOR GESCHILLENOPLOSSING
1.
Bij “rechtstreekse onderhandelingen” overleggen partijen rechtstreeks met elkaar met het oog op een minnelijke oplossing voor het geschil. Hierbij kunnen de partijen bijgestaan worden door hun raadslieden.
Als er een minnelijk akkoord bereikt wordt dat gesteund is op wederzijdse toegevingen, is er sprake van een “dading” (zie art. 2044 Burgerlijk Wetboek). Wordt een dading bereikt, dan heeft deze tot gevolg dat partijen het geschil niet meer voor de rechtbank kunnen brengen.
Rechtstreekse onderhandelingen hebben in beginsel geen vertrouwelijk karakter. Wanneer partijen echter bijgestaan worden door een advocaat dan zullen de onderhandelingen in principe wel op vertrouwelijke wijze verlopen, aangezien de besprekingen, de briefwisseling en het e-mailverkeer tussen advocaten - behoudens enkele uitzonderingen - een strikt vertrouwelijk karakter hebben.
De snelheid en flexibiliteit zijn uiteraard grote troeven.
Er is geen specifiek wettelijk kader voorhanden voor rechtstreekse onderhandelingen.
2.
Als het geschil in aanmerking komt voor dading, kunnen partijen ook proberen een oplossing te bereiken via de zogenaamde “minnelijke schikking”. In dat geval neemt één van de partijen het initiatief om de andere partij(en) te laten oproepen voor de rechter, die dan zal proberen partijen met elkaar te verzoenen. De verzoeningspoging in het kader van de minnelijke schikking houdt in dat de rechter op geen enkele wijze een beslissing kan opleggen. Wanneer partijen tot een overeenkomst komen, dan kan de rechter hiervan akte verlenen. Het akkoord, dat aldus snel tot stand kan komen, verwerft dan de kracht van een vonnis.
Lukt het niet om partijen te verzoenen, dan kan het geschil alsnog ten gronde voor de rechter gebracht worden, opdat deze een beslissing zou treffen, of kan er een andere geschiloplossingsmethode gekozen worden.
De minnelijke schikking is wettelijk geregeld (art. 730/1 tot en met 734 Gerechtelijk Wetboek). In sommige gevallen legt de wet de voorafgaandelijke verzoeningspoging op, bv. in uitwinningsprocedures voor de beslagrechter (VII.147 Wetboek Economisch Recht) of – pro forma dan - in geschillen voor de arbeidsrechtbank (art. 734 Gerechtelijk Wetboek). Ook in echtscheidingszaken wordt zowel bij een eerste behandeling voor de rechter als in beroep vaak verwezen naar de mogelijke verzoening (art. 757,10° Gerechtelijk Wetboek).
3.
De “bemiddeling” is een vertrouwelijk en gestructureerd onderhandelingstraject waarbij de in conflict zijnde partijen bijgestaan worden door een onafhankelijke en onpartijdige derde, nl. de bemiddelaar. Zijn/haar taak bestaat erin de onderhandelingen in goede banen te leiden en partijen te helpen om zelf, met volledige kennis van zaken, tot een billijke overeenkomst te komen waarin alle tussenkomende partijen zich kunnen vinden. De bemiddelaar is een daartoe opgeleide en erkende persoon. De slaagkansen zijn aanzienlijk. Ook is een bemiddelingstraject doorgaans snel. Indien er een akkoord gevonden wordt, dan zal dit op makkelijke wijze bekrachtigd kunnen worden door de rechtbank. Dergelijk akkoord kan aldus de waarde van een vonnis krijgen.
De bemiddeling heeft een vrijwillig karakter wanneer partijen afspreken deze methode te gebruiken. Dit kan voorafgaand aan het conflict, bv. door middel van een bemiddelingsclausule in een overeenkomst, of nadat het conflict ontstaan is.
In bepaalde gevallen kan de rechter een bemiddelingspoging opleggen aan partijen. Het gaat dan om de zogenaamde “gerechtelijke bemiddeling”. Wanneer alle betrokken partijen zich hiertegen verzetten, is het de rechter echter niet toegestaan een bemiddelingspoging op te leggen.
Er is een uitgewerkte wettelijke regeling voorhanden die de bemiddeling regelt (Deel VII van het Gerechtelijk Wetboek – art. 1724 tot en met 1737 Gerechtelijk Wetboek).
Meer informatie m.b.t. dit onderwerp vindt u op de website van de Federale Bemiddelingscommissie (www.fbc-cfm.be).
4.
Zogenaamde “collaboratieve onderhandelingen” zijn een bijzondere vorm van rechtstreekse onderhandelingen. Net zoals bij bemiddeling gaat het om een vertrouwelijk en gestructureerd onderhandelingstraject, maar er is geen neutrale derde die optreedt als bemiddelaar. De partijen worden elk door een eigen collaboratieve, daartoe opgeleide en erkende advocaat bijgestaan. Deze laatste zal op actieve wijze en met behulp van dezelfde (communicatie-)technieken als degene die gehanteerd worden in de bemiddeling, proberen in samenspraak met de andere collaboratieve advocaten en partijen een evenwichtig en duurzaam akkoord te vinden. De collaboratieve onderhandelingen steunen op volgende pijlers:
Onderhandelingssessies waarbij in groep wordt samengewerkt
Een contractueel engagement van de partijen en hun advocaten om een overlegde en duurzame oplossing na te streven en in het belang van elke partij. Zij verzaken eraan om het geschil bij een rechtbank aanhangig te maken.
Vertrouwelijke informatie wordt gedeeld
Faalt de methode dan trekken de advocaten zich terug. Zij kunnen hun cliënt met andere woorden niet bijstaan indien er nadien een gerechtelijke procedure of een ander traject zou volgen.
De praktijk leert dat de slaagkansen bijzonder groot zijn. Als er een akkoord wordt bereikt dan kan deze overeenkomst de waarde krijgen van een dading (zie hoger). Het aldus bereikte minnelijk akkoord heeft geen kracht van vonnis.
De collaboratieve onderhandelingen zijn hetzij vrijwillig, hetzij gerechtelijk. Op gezamenlijk verzoek van partijen kan de rechter collaboratieve onderhandelingen bevelen.
De collaboratieve onderhandelingen zijn geregeld via een wettelijk kader (Deel VIII van het Gerechtelijk Wetboek – art. 1738 tot en met 1747 Gerechtelijk Wetboek).
5.
Arbitrage is een proceduretechniek die op uitvoerige wijze geregeld wordt in Deel VI van het Gerechtelijk Wetboek (art. 1676 tot en met 1723 Ger. W.). Net zoals bij de minnelijke schikking komen enkel geschillen in aanmerking die vatbaar zijn voor dading. Arbitrage heeft een vrijwillig karakter en maakt het voorwerp uit van een overeenkomst tussen partijen. De partijen zullen zelf één of meer arbiters aanduiden, die het geschil zullen
beslechten, zonder dat partijen over een beroepsmogelijkheid beschikken (tenzij partijen dit anders afgesproken hebben). Arbitrage wordt voornamelijk gebruikt in zakelijke context in conflicten met een aanzienlijke inzet. Partijen wenden zich hiervoor vaak tot arbitrage-instellingen om de arbitrage te laten verlopen volgens het reglement van die arbitrage-instelling, maar partijen kunnen ook zelf vorm geven aan de arbitrageprocedure binnen het kader van de wet en kiezen voor een “ad hoc” arbitrage. Net zoals bij de klassieke gerechtelijke procedure zal een derde, de arbiter, een oordeel vellen.
Arbitrage verloopt in een volkomen besloten sfeer. De vertrouwelijkheid is dan ook een groot voordeel. Meestal is arbitrage ook heel wat sneller dan een gewone procedure voor de rechter.
Men kan een arbitrale uitspraak op eenvoudige wijze laten bekrachtigen door de rechtbank. In dat geval heeft de arbitrale uitspraak in principe dezelfde kracht als een vonnis.
6.
Een ander alternatief voor de klassieke gerechtelijke procedure is de “bindende derdenbeslissing”. In dat geval duiden de partijen een bindende derdenbeslisser aan volgens een tussen hen bij overeenkomst vastgelegde procedure. Deze derdenbeslisser heeft als taak een beslissing te treffen over het geschil. Zoals de term aanduidt bindt de beslissing van de derdenbeslisser de partijen. Dit betekent dat hiertegen niet kan opgekomen worden, tenzij er sprake zou zijn van kennelijke onredelijkheid, strijdigheid met de openbare orde of fraude.
Er is geen wettelijke omkadering van de bindende derdenbeslissing, maar sommige balies hebben voor advocaten die als derdenbeslisser optreden wel reglementen uitgewerkt. Deze methode waarborgt een snelle uitkomst, maar het gaat net als bij een klassieke procedure of arbitrage om een derde die de knoop doorhakt zonder dat partijen inspraak hebben in het eigenlijke beslissingsmoment.
*
Een combinatie van één of meer van deze methoden van geschillenoplossing kan in bepaalde gevallen tot de mogelijkheden behoren.
Het hoger vermelde overzicht is niet uitputtend. Zo zijn er nog diverse andere kanalen om een geschil op een alternatieve of buitengerechtelijke wijze te regelen, denken we maar aan ombudsdiensten, of nog de gekwalificeerde entiteiten die in bepaalde sectoren (bv. bouw) werden ingericht. Deze berusten op privé- of overheidsinitiatieven in samenwerking met de betrokken commerciële sector. Omwille van hun specificiteit worden deze in dit overzicht buiten beschouwing gelaten.