Veel ondernemingen/handelaars ondervinden moeilijkheden door het betalingsgedrag van hun klanten. Te veel openstaande facturen kan immers liquiditeitsproblemen veroorzaken.
Welke betalingstermijn mag ik als onderneming/handelaar nu hanteren voor mijn facturen ?
Ten aanzien van particulieren klanten geldt geen wettelijke betalingstermijn. In principe is de factuur contant betaalbaar of u kan een betalingstermijn overeenkomen.
Is uw klant een onderneming of een handelaar dan kan u contractueel een datum of termijn voor betaling afspreken.
Vanaf 1 februari 2022 (Wet van 14 augustus 2021) is het niet meer mogelijk een langere betalingstermijn van meer dan 60 kalenderdagen overeen te komen. Indien dit toch het geval is zal de termijn automatisch 30 kalenderdagen worden (met name de termijn die van toepassing is wanneer contractueel niets werd voorzien).
Eens de betalingstermijn is overschreden is uw professionele klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling tevens intresten verschuldigd alsook een forfaitaire vergoeding.
Hanteer dus een strikt debiteurenbeleid en pas alvast uw algemene voorwaarden/factuurvoorwaarden aan conform deze wijziging.
Word je geconfronteerd met een onbetaalde factuur of met een geprotesteerde factuur contacteer ons vrijblijvend voor een advies.